fredag 16 augusti 2013

Färgsättning av trähus från tidigt 1900-tal

På väg upp mot Göteborg har jag gjort en avstickare till mina föräldras sommarhus. De bor i en fantastisk villa från 1912. Detta hus har de renoverat under flera års tid och nu är det nästan bara fasaden som kvarstår.

 
Så här ser fasaden ut idag. När huset köptes var det gult med gröna detaljer och ser man på gamla tavlor som har avbildat huset är fasaden gul med grå detaljer. Båda dessa färgkombinationer är bra exempel på fasadfärger som användes i början av sekelskiftet. Huset identitet är gult så jag har gjort fyra förslag på färgsättningar med gult som bas.
För att se vilka färger jag har använt, tryck på respektive bild.
 
På bilderna har jag använt mig av den gula färgen 402 Houngsgul men i verkligheten hade jag nog istället valt att måla huset i en något mildare gul färg, till exempel 403 Cremegul, men denna färg tecknade sig inte så bra i färgprogrammet. Huset har idag en röd dörr på ena sidan och detta tycker jag att man ska behålla då röda dörrar är mest tidstypiskt för ett gult hus.
 
Min favoriter är de två första alternativen som jag tycker ger ett lätt och fräscht intryck. Vilken är er favorit?
 
Färgkombinationer av mig via Alcro Designer.